Edukacja przyszłości przyszłość edukacji - debata ekspertów Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
31 maja br. w studio radiowo-telewizyjnym Arterion, odbyła się debata Edukacja przyszłości przyszłość edukacji.
Była ona skierowana do osób zainteresowanych szeroko rozumianą edukacją – psychologów, pedagogów, nauczycieli, studentów.
Debata w której udział wzięli studenci i nauczyciele stanowiła podsumowanie międzynarodowego projektu Cultura Universalis. Rozwijanie kompetencji międzykulturowych poprzez sztukę, który poprzez opracowany program warsztatów i grę online inspiruje do szerszego włączenia sztuki do programów edukacyjnych.
Sztuka jest traktowana w projekcie jako impuls zmiany - wywołuje refleksję, wspomaga postawy otwarte i zachęca do kreatywności. Uznaje się sztukę za czynnik kształtowania osobowości w sposób wielostronny. Naszym zamierzeniem była dyskusja pozwalająca na wypracowanie nowych pomysłów, idei i rozwiązań uwzględniających twórczość, sztukę i konteksty kulturowe w programie kształcenia dla studentów psychologii i pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej w AHE w Łodzi. W debacie uwzględniliśmy stanowisko ekspertów z zakresu psychologii, pedagogiki i sztuki, dlatego prelegenci reprezentowali trzy różne kierunki AHE oraz dyscypliny: dr Joanna Paul-Kańska – psychologia, dr Daria Modrzejewska - pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna i reprezentantka świata sztuki mgr Małgorzata Kosiec, grafika AHE w Łodzi.
Jakie problemy poruszano?
Debata pozwalała na nowo zobaczyć rolę współczesnego psychologa, pedagoga czy nauczyciela w kontekście jego możliwości twórczych i włączenia kontekstu sztuki do pracy zawodowej. Eksperci poszukiwali związków pomiędzy sztuką a psychologią i pedagogiką a także podjęto kwestię, w jakim zakresie psycholog czy pedagog jest artystą/twórcą w swoim zawodzie i czego może się nauczyć od zawodowego artysty- przedstawiciela świata sztuki, np. malarza, rzeźbiarza, grafika.
Jak zostały rozwiązane problemy?
Wnioski z debaty dotyczyły możliwości nawiązania współpracy pomiędzy przedstawicielami świata sztuki a psychologii i pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej uwzględniając potrzeby uczniów i studentów poprzez łączenie dyscyplin i wzajemną inspirację. Zauważono znaczenie włączenia do programu studiów przedmiotów, które łączą świat sztuki z edukacją i psychologią a także pojawiły się pomysły na organizowanie plenerów malarskich dla studentów, którzy wiążą swoją karierę z pomaganiem i nauczaniem innych. Ma to na celu uczenie wrażliwości, otwartości na drugą osobę poprzez głębsze zrozumienie języka wizualnego. Do dyskusji aktywnie włączyli się studenci psychologii AHE w Łodzi obecni na debacie, którzy wypowiedzieli się na temat różnych dziedzin sztuki, które chcieliby wykorzystywać jako obszar wspomagający pracę psychologa.
Moderatorem dyskusji była dr Kamila Lasocińska.
Media o nas
Dziennik Łódzki
Express Ilustrowany