PORZĄDKOWANIE RYNKU KOLEJOWEGO
IV Pakiet Kolejowy, którego wytyczne niedawno podała Komisja Europejska, zakłada, że to Europejska Agencja Kolejowa stanie się głównym podmiotem wydającym zezwolenia na wprowadzenie pojazdów do obrotu, które będą ważne w całej UE.
O opinię poproszono specjalistów związanych z kolejnictwem, m.in Dziekana Wydziału Informatyki, Zarządzania i Transportu dr inż. Roberta Sternika, który udzielił wywiadu do pisma Eurologistyka
Jednym z istotnych założeń IV Pakietu Kolejowego jest poprawienie pozycji transportu kolejowego w unijnej polityce transportowej zgodnie z głównymi zasadami równomiernego rozwoju gospodarczego. Zmniejszenie obciążenia środowiska kosztami transportu leży w istotnym interesie społeczeństw Europy, a celu tego nie da się osiągnąć bez intensywnego rozwoju bardziej przyjaznych dla środowiska gałęzi transportu. Uatrakcyjnienie oferty przewozowej transportu kolejowego stwarzającej konkurencyjne dla innych gałęzi transportu warunki nie byłoby możliwe bez wprowadzenia mechanizmów rywalizacji poszczególnych operatorów kolejowych w zakresie konkurencyjnej oferty handlowej, wysokiej jakości świadczonych usług przy braku istotnego ograniczania granic rejonów, na których mieliby funkcjonować.
Przyjęte porozumienia stwarzają również istotną szansę dla polskich operatorów i producentów taboru kolejowego, upraszczając liczne procedury ograniczające do tej pory wdrażanie zasad interoperacyjności. Nie sposób jednocześnie nie wspomnieć o zagrożeniach w sytuacji, gdyby istniejące w naszym transporcie kolejowym zaniedbania techniczne i organizacyjne nie mogły zostać przezwyciężone w pozostawionym do dyspozycji czasie, od którego zaczną obowiązywać postanowienia Pakietu.
źródło: http://eurologistics.pl/wydania-eurologistic/eurologistics-nr-96/