Wybierz miasto:
Dodane przez jborowska -

Dziekan Wydziału Informatyki, Zarządzania i Transportu dr inż. Robert Sternik w wywiadzie dla „Polskiej Gazety Transportowej"

Czy w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego powinien powstać także Centralny Dworzec Kolejowy?

Decyzja o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego zlokalizowanego pomiędzy dwoma dużymi miastami Warszawą i Łodzią, w rejonie obejmującym europejskie korytarze transportowe, wydaje się być przesądzona. Obecnie uwaga specjalistów koncentruje się na rozważaniach dotyczących rentowności tej inwestycji przy założeniach, że zdolności obsługi pasażerów przez port lotniczy mają docelowo osiągać 100 mln pasażerów w ciągu roku. Jak ambitne są to plany, niech świadczą wielkości wykonanej pracy obsługowej przez wszystkie polskie lotniska w ciągu roku, gdzie liczba pasażerów nie przekraczała 34 mln osób. W takiej sytuacji, bezdyskusyjna jest konieczność usytuowania inwestycji w rejonie, który ma bezpośredni dostęp do dobrej infrastruktury drogowej  i nowoczesnej kolejowej.
 Ta ostatnia jest szczególnie ważna z uwagi na juz coraz częściej pojawiające się zjawiska kongestii na polskich autostradach, zwłaszcza na A2. Ambitne plany dotyczące zdolności obsługowych oferowanych przez CKP nie będą miały szans na realizację jeżeli projektowanyport lotniczy nie stanie się hubem świadczącym usługi transportowe również dla pasażerów z sąsiednich krajów Europy Środkowo Wschodniej. 
 A to już, wobec wspomnianych problemów transportu drogowego w Polsce, w dostatecznym stopniu uzasadnia konieczność budowy centralnego dworca kolejowego, który zapewniłby również obsługę pasażerów  korzystających z połączeń tranzytowych. Takie i podobne im rozważania nie mogą ujść uwadze decydentów przy podejmowaniu decyzji dotyczącej lokalizacji CKP.

Transport w AHE w Łodzi
 

źródło: http://www.pgt.pl/

Powiększ tekst

Zmniejsz tekst

Wysoki kontrast

Odwrócony kontrast

Resetuj