Specjalizacja nauczycielska z elementami neurodydaktyki na kierunku filologia to koncepcja, powstała w wyniku współpracy AHE z podmiotami zewnętrznymi - Szkołą Podstawową nr 81 w Łodzi (jedna z pierwszych Budzących się Szkół w Polsce) oraz BRITISH CENTRE (Szkoła Języków Obcych i Centrum Egzaminacyjne, autoryzowane przez Cambridge Assessment English, część Uniwersytetu Cambridge). Specjalizacja ta łączy w sobie klasyczną wiedzę z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa i kultury angielskiej z nowoczesnym podejściem do nauczania języka angielskiego, które opiera się na najnowszych badaniach z obszaru neurobiologii. Dzięki temu studenci mogą zrozumieć, w jaki sposób mózg uczy się nowych języków i wykorzystać te informacje w swojej przyszłej praktyce pedagogicznej.
Opis specjalizacji
Na specjalizacji nauczycielskiej z elementami neurodydaktyki studenci pozyskują wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne z zakresu:
- językoznawstwa i literaturoznawstwa - dowiadują się jak wygląda struktura języka angielskiego oraz uczą się jak poprawnie analizować i interpretować teksty kultury z obszarów anglojęzycznych,
- metodyki nauczania języka angielskiego - poznają metody i techniki, pozwalające na efektywne nauczanie języka angielskiego,
- neurodydaktyki - pozyskują informacje na temat tego, jakie procesy, zachodzące w mózgu, pozwalają na efektywną naukę - zwłaszcza naukę języków obcych,
- praktyki nauczania - podczas studiów studenci odbywają praktyki zawodowe, pozwalające im na zdobycie praktycznych umiejętności, niezbędnych w przyszłej pracy.
Specjalizacja nauczycielska z elementami neurodydaktyki - dlaczego warto?
Dzięki specjalizacji nauczycielskiej z elementami neurodydaktyki studenci:
- otrzymują głębsze zrozumienie procesów uczenia się, co umożliwia skuteczniejsze dostosowanie metodyki nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów,
- rozwijają umiejętności planowania lekcji z uwzględnieniem neurodydaktycznych strategii, co przyczynia się do efektywniejszego przekazywania wiedzy,
- poszerzają umiejętności radzenia sobie z różnorodnością w grupie uczniów, uwzględniając indywidualne preferencje i style uczenia się,
- wiedzą, jak przygotowywać własne materiały dydaktyczne, dostosowane do potrzeb uczniów,
- potrafią korzystać z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych i wiedzą, jak włączać je do procesu nauczania języka angielskiego.
Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne
W ramach tego modułu studenci poszerzają swoją wiedzę z zakresu psychologii ogólnej niezbędnej w zawodzie nauczyciela, psychologii rozwoju i wychowania oraz psychologii pozytywnej. To również w ramach tego modułu studenci poznają nurty edukacji alternatywnej, takie jak pedagogika waldorfska, pedagogika Marii Montessori, edukacja demokratyczna i inne. Co więcej, nasi studenci przygotowują się do pracy z uczniem ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi, m.in. nadpobudliwością, dysleksją, zespołem Aspergera.
W ramach tego modułu oferujemy następujące kursy:
- Podstawy psychologii – perspektywa nauczyciela
- Psychologia rozwoju i wychowania
- Psychologia pozytywna
- Zawód nauczyciela
- Nurty edukacji alternatywnej
- Praca z uczniem ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi
Przygotowanie w zakresie dydaktycznym
W ramach tego modułu studenci zgłębiają proces nauczania i uczenia się języków obcych, uczą się jak projektować kurs językowy, w jaki sposób wykorzystywać oryginalną literaturę anglojęzyczną w edukacji językowej oraz jak efektywnie wykorzystywać pomoce cyfrowe w uczeniu się języka obcego w klasie i poza nią.
W ramach tego modułu oferujemy następujące kursy:
- Podstawy nauczania języków obcych
- Metodyka nauczania języka obcego
- Dydaktyka cyfrowa
- Projektowanie kursu językowego
- Literatura anglojęzyczna w edukacji językowej
Nasi studenci uczestniczą także w kursach w ramach modułu Podstawy dydaktyki i emisja głosu.
Co więcej, nasi studenci w ramach zajęć prowadzonych metodą projektów opracowują i wdrażają projekty edukacyjne z zakresu nauczania języka angielskiego.
Absolwenci specjalizacji nauczycielskiej z elementami neurodydaktyki będą potrafili:
- organizować proces uczenia się, aby był on jak najbardziej efektywny dla uczniów,
- motywować swoich uczniów,
- zaprojektować przyjazną szkolną przestrzeń na płaszczyźnie architektonicznej, społecznej i wirtualnej.
- dokonywać weryfikacji i modyfikacji metod dydaktycznych,
- zaprojektować i zajęcia w taki sposób, aby były one jak najbardziej efektywne dla ucznia,
- opracować własne materiały dydaktyczne,
- efektywnie wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne w nauczaniu,
- zaprojektować oraz przeprowadzić wydarzenia na rzecz partnerów kierunku filologia obca (m.in. BRITISH CENTRE, Szkoła Podstawowa nr 81 w Łodzi – Budząca się Szkoła)