Specjalizacja nauczycielska z elementami neurodydaktyki to autorska koncepcja specjalizacji nauczycielskiej, która powstała we współpracy z podmiotami zewnętrznymi: Panią Bożeną Będzińską-Wosik, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 81 w Łodzi, jednej z pierwszych Budzących się Szkół w Polsce, oraz Panią Bożeną Ziemniewicz, dyrektor BRITISH CENTRE – Szkoły Języków Obcych i Centrum Egzaminacyjnego, autoryzowanego przez Cambridge Assessment English, część Uniwersytetu Cambridge. Koncepcja specjalizacji łączy podstawową wiedzę, niezbędną do wykonywania zawodu nauczyciela, z nowoczesnym podejściem do nauczania, opartym na zasadach neurodydaktyki. Dzięki temu nasi absolwenci widzą proces uczenia się holistycznie.
Opis kierunku
Studenci, realizujący specjalizację nauczycielską z elementami neurodydaktyki, kształcą się w ramach następujących modułów:
- Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne - w ramach tego modułu studenci poszerzają swoją wiedzę z zakresu psychologii ogólnej, niezbędnej w zawodzie nauczyciela, psychologii rozwoju i wychowania oraz psychologii pozytywnej. Co więcej, studenci przygotowują się także do pracy z uczniem ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi, m.in. nadpobudliwością, dysleksją, zespołem Aspergera.
- Przygotowanie w zakresie dydaktycznym - w module tym studenci zgłębiają proces nauczania i uczenia się języków obcych, uczą się jak projektować kurs językowy, w jaki sposób wykorzystywać oryginalną literaturę niemieckojęzyczną w edukacji językowej oraz jak efektywnie wykorzystywać pomoce cyfrowe w uczeniu się języka obcego w klasie i poza nią.
Specjalizacja nauczycielska z elementami neurodydaktyki - dlaczego warto?
Absolwenci specjalizacji potrafią:
- organizować proces uczenia się,
- motywować uczniów,
- zaprojektować przyjazną szkolną przestrzeń na płaszczyźnie architektonicznej, społecznej i wirtualnej,
- dokonywać weryfikacji i modyfikacji metod dydaktycznych,
- zaprojektować efektywne dla ucznia zajęcia,
- opracować własne materiały dydaktyczne,
- efektywnie wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne w nauczaniu,
- zaprojektować oraz przeprowadzać wydarzenia na rzecz partnerów kierunku filologia (m.in. BRITISH CENTRE, Szkoła Podstawowa nr 81 w Łodzi – Budząca się Szkoła).
Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne
W ramach tego modułu studenci poszerzają swoją wiedzę z zakresu psychologii ogólnej niezbędnej w zawodzie nauczyciela, psychologii rozwoju i wychowania oraz psychologii pozytywnej. To również w ramach tego modułu studenci poznają nurty edukacji alternatywnej, takie jak pedagogika waldorfska, pedagogika Marii Montessori, edukacja demokratyczna i inne. Co więcej, nasi studenci przygotowują się do pracy z uczniem ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi, m.in. nadpobudliwością, dysleksją, zespołem Aspergera.
W ramach tego modułu oferujemy następujące kursy:
- Podstawy psychologii – perspektywa nauczyciela
- Psychologia rozwoju i wychowania
- Psychologia pozytywna
- Zawód nauczyciela
- Nurty edukacji alternatywnej
- Praca z uczniem ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi
Przygotowanie w zakresie dydaktycznym
W ramach tego modułu studenci zgłębiają proces nauczania i uczenia się języków obcych, uczą się jak projektować kurs językowy, w jaki sposób wykorzystywać oryginalną literaturę niemieckojęzyczną w edukacji językowej oraz jak efektywnie wykorzystywać pomoce cyfrowe w uczeniu się języka obcego w klasie i poza nią.
W ramach tego modułu oferujemy następujące kursy:
- Podstawy nauczania języków obcych
- Metodyka nauczania języka obcego
- Dydaktyka cyfrowa
- Projektowanie kursu językowego
- Literatura niemieckojęzyczna w edukacji językowej
Nasi studenci uczestniczą także w kursach w ramach modułu Podstawy dydaktyki i emisja głosu.
Co więcej, nasi studenci w ramach zajęć prowadzonych metodą projektów opracowują i wdrażają projekty edukacyjne z zakresu nauczania języka niemieckiego.
Absolwenci specjalizacji nauczycielskiej z elementami neurodydaktyki będą potrafili:
- organizować proces uczenia się, aby był on jak najbardziej efektywny dla uczniów,
- motywować uczniów,
- zaprojektować przyjazną szkolną przestrzeń na płaszczyźnie architektonicznej, społecznej i wirtualnej,
- dokonywać weryfikacji i modyfikacji metod dydaktycznych,
- zaprojektować i poprowadzić zajęcia w taki sposób, aby były one jak najbardziej efektywne dla ucznia,
- opracować własne materiały dydaktyczne,
- efektywnie wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne w nauczaniu,
- zaprojektować oraz przeprowadzić wydarzenia na rzecz partnerów kierunku filologia (m.in. BRITISH CENTRE, Szkoła Podstawowa nr 81 w Łodzi – Budząca się Szkoła)
Opiekunem specjalizacji nauczycielskiej z elementami neurodydaktyki jest dr Ola Majchrzak.