Specjalizacja nauczycielska z elementami neurodydaktyki to autorska koncepcja specjalizacji nauczycielskiej, powstała we współpracy z podmiotami zewnętrznymi, czyli przede wszystkim z Panią Bożeną Będzińską-Wosik, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 81 w Łodzi, jednej z pierwszych Budzących się Szkół w Polsce, oraz Panią Bożeną Ziemniewicz, dyrektor BRITISH CENTRE – Szkoły Języków Obcych i Centrum Egzaminacyjnego autoryzowanego przez Cambridge Assessment English, część Uniwersytetu Cambridge. Łączy ona podstawową wiedzę niezbędną do wykonywania zawodu nauczyciela z nowoczesnym podejściem do nauczania, opartym na zasadach neurodydaktyki. Przede wszystkim zależy nam bowiem, aby nasz absolwent widział proces uczenia się holistycznie, a swoją rolę postrzegał jako mentora wspierającego swojego ucznia na drodze jego rozwoju.
Na specjalizacji nauczycielskiej z elementami neurodydaktyki na studiach II stopnia nasi studenci są przygotowywani do nauczania języka niemieckiego uczniów klas 4-8 szkół podstawowych oraz do nauczania języka niemieckiego uczniów szkół ponadpodstawowych.
Dla nauczycieli przygotowaliśmy unikalny program kształcenia, który łączy tradycyjny model kształcenia z modelem nowoczesnym i obejmuje:
Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne
W ramach tego modułu studenci:
- dowiadują się, jak uczy się mózg,
- poznają jak rozwija się ich uczeń,
- uczą się, jak ważną rolę w zawodzie nauczyciela odgrywa pozytywne nastawienie i jak ważne jest kształcenie takiego podejścia u swoich uczniów, promowanie dobrostanu i uważności,
- poznają alternatywne nurty edukacyjne, starają się spojrzeć na proces uczenia się holistycznie, a jednocześnie wzbogacić swój warsztat pracy nauczyciela o najlepsze praktyki edukacyjne,
- przygotowują się do pracy z coraz liczniejszą grupą uczniów ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi – nadpobudliwością, dysleksją, zespołem Aspergera itd.
W ramach tego modułu oferujemy następujące kursy:
- Podstawy psychologii – perspektywa nauczyciela
- Psychologia rozwoju i wychowania
- Psychologia pozytywna
- Zawód nauczyciela
- Nurty edukacji alternatywnej
- Praca z uczniem ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi
Przygotowanie w zakresie dydaktycznym
W ramach tego modułu studenci:
- zgłębiają proces nauczania i uczenia się języków obcych,
- uczą się, jak ważne jest nastawienie na rozwój (tzw. growth mindset) w pracy nauczyciela,
- poznają jak komunikować się z uczniami (wykorzystując komunikację bez przemocy – NVC),
- uczą się jak wzmacniać motywację wewnętrzną uczniów,
- uczą się jak projektować kurs językowy,
- dowiadują się w jaki sposób wykorzystywać oryginalną literaturę niemieckojęzyczną w edukacji językowej,
- uczą się jak efektywnie wykorzystywać pomoce cyfrowe w uczeniu się języka obcego w klasie i poza nią.
W ramach tego modułu oferujemy następujące kursy:
- Podstawy nauczania języków obcych
- Metodyka nauczania języka obcego
- Dydaktyka cyfrowa
- Projektowanie kursu językowego
- Literatura niemieckojęzyczna w edukacji językowej
Zgodnie z nowymi standardami kształcenia przygotowującymi do wykonywania zawodu nauczyciela, nasi studenci uczestniczą także w kursach w ramach modułu Podstawy dydaktyki i emisja głosu.
Staramy się, aby podczas zajęć zawsze był czas na refleksję dotyczącą obecnego systemu edukacji. Studenci przedstawiają problemy, z jakimi na co dzień borykają się jako nauczyciele, a następnie wspólnie szukają rozwiązań. Ma to miejsce np. na realizowanym na zajęciach Nurty edukacji alternatywnej projekcie Be the change you wish to see in education. W ramach projektu studenci za pomocą metody design thinking starają się wskazać problem, który chcieliby rozwiązać w dzisiejszej edukacji, a następnie projektują i wdrażają zaprojektowane przez siebie rozwiązanie.
Absolwenci specjalizacji nauczycielskiej z elementami neurodydaktyki będą potrafili:
- wspierać proces uczenia się,
- pobudzać swoich uczniów do myślenia,
- motywować swoich uczniów,
- tworzyć przestrzeń szkolną (społeczno-kulturową, architektoniczną, wirtualną), aby w pełni wykorzystać potencjał uczniów,
- być mentorami dla swoich uczniów,
- dokonywać weryfikacji i modyfikacji metod dydaktycznych,
- projektować i prowadzić zajęcia w taki sposób, aby były one jak najbardziej efektywne dla ucznia,
- tworzyć własne materiały dydaktyczne,
- efektywnie wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne w nauczaniu.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, absolwenci specjalizacji nauczycielskiej z elementami neurodydaktyki na studiach II stopnia uzyskują kwalifikacje do wykonywania zawodu nauczyciela języka niemieckiego w szkole podstawowej w klasach 4-8 oraz w szkole ponadpodstawowej.
Zaleca się, aby na studiach II stopnia studenci realizowali praktykę zarówno w szkole podstawowej jak i w szkole ponadpodstawowej.
Opiekunem specjalizacji nauczycielskiej z elementami neurodydaktyki jest dr Ola Majchrzak.