Wielokulturowa komunikacja w biznesie to nowa, unikatowa specjalność przygotowująca do pracy w międzynarodowym, zróżnicowanym kulturowo środowisku biznesowym. Stanowi ona odpowiedź na coraz bardziej zglobalizowaną rzeczywistość, w której obecnie żyjemy. Swoboda komunikowania się, przemieszczania się i związany z tym dostęp do wielu rynków, zarówno europejskich, jak i azjatyckich, amerykańskich czy afrykańskich, powoduje, że możemy dzisiaj bardzo łatwo nawiązywać kontakty biznesowe nawet w najbardziej odległych miejscach. Różnice językowe, kulturowe oraz szeroko pojęta specyfika lokalna sprawiają jednak, że pomimo tych technicznych możliwości osiągnięcie rzeczywistego porozumienia między osobami wywodzącymi się z różnych krajów, tradycji i kręgów kulturowych może czasami okazać się bardzo trudne. Co więcej, nieznajomość lokalnych zwyczajów i mentalności może być przeszkodą w skutecznym porozumieniu nie tylko z przedstawicielami odległych społeczności, ale nawet w pozornie dobrze znanej i bliskiej nam kulturowo Europie. Dlatego wbrew pozorom dobra znajomość innych kultur, poza zaspokojeniem ciekawości badawczej i naukowej, ma także niedające się przecenić znaczenie praktyczne dla osób, które zamierzają w ten czy inny sposób współpracować z ich przedstawicielami, na przykład prowadzić na ich terenie działalność kulturalną lub biznesową.
Nowa specjalność łączy kompetencje typowo kulturoznawcze oraz biznesowe. Ma ona na celu dostarczenie studentom wiedzy z zakresu teorii kultury i różnorodnych praktyk/treści kulturowych z jednej strony oraz zarządzania w środowisku międzynarodowym z drugiej. Dzięki znajomości tych zagadnień oraz uświadomieniu sobie różnorodności kulturowej absolwenci będą lepiej przygotowani do pracy w zróżnicowanym kulturowo i narodowościowo środowisku. Po ukończeniu studiów i uzyskaniu tytułu licencjata absolwent może kontynuować naukę na studiach magisterskich. Zyska jednak również przygotowanie do pracy w międzynarodowym środowisku biznesowym, na przykład w firmach i korporacjach mających oddziały w krajach, w których obowiązują inne zwyczaje, normy, sposoby wartościowania, a także prowadzenia interesów.
Nasz absolwent po ukończeniu studiów będzie miał zarówno ogólną wiedzę z dziedziny kultury, sztuki i literatury, jak i specjalistyczną wiedzę z zakresu zasad prowadzenia działalności biznesowej na rynkach międzynarodowych oraz pogłębioną wiedzę na temat różnych rynków i kultur świata.
Dzięki studiom na nowej specjalności student/absolwent:
- zyska podstawową wiedzę z zakresu etnografii/antropologii kulturowej, teorii kultury, filozofii i religioznawstwa,
- pozna różne kultury, systemy wartości, światopoglądy, religie i systemy wierzeń,
- pozna powiązane z nimi i wywodzące się z nich normy moralne, zwyczaje, obyczaje i tradycje,
- zdobędzie wiedzę na temat literatury i sztuki (np. tradycyjnych form malarstwa, muzyki, teatru, tańca) danego kręgu kulturowego i ich powiązań z mitologią, systemami wierzeń i lokalnymi zwyczajami,
- uzyska wiedzę na temat wzajemnych powiązań między systemem kulturowym i systemem społecznym oraz zrozumie, na czym polegają kulturowe uwarunkowania sposobu, w jaki osoby wywodzące się z danego kręgu kulturowego postrzegają instytucje społeczne, pełnione przez siebie role społeczne oraz działalność zawodową,
- pozna tradycyjne modele biznesowe i ekonomiczne, zasady biznesowej etykiety w kontaktach międzynarodowych w różnych krajach świata i sposoby negocjowania z przedstawicielami różnych kultur,
- zdobędzie wiedzę na temat najważniejszych światowych rynków i międzynarodowego biznesu oraz zasad zarządzania międzykulturowego,
- zyska większą świadomość różnorodności kulturowej, większą wrażliwość na różnice kulturowe oraz zdolność spojrzenia na rzeczywistość „z punktu widzenia tubylca”.
Wybrane zagadnienia/przedmioty specjalnościowe:
- komunikacja międzykulturowa
- psychologia międzykulturowa
- zarządzanie międzykulturowe
- biznes międzynarodowy i rynki
- różnice kulturowe w negocjacjach biznesowych
- etykieta biznesu w kontaktach międzynarodowych
- szok kulturowy i adaptacja kulturowa
- tożsamość społeczna i kulturowa
- wielokulturowość, międzykulturowość, transkulturowość
- kultury i religie świata: Daleki Wschód, Bliski Wschód i kraje afrykańskie, Europa i Ameryka Północna, Ameryka Południowa i Australia
- sztuka ludów świata: tradycyjne formy teatru, sztuk plastycznych, muzyki, literatury
Metody prowadzenia zajęć to między innymi:
- wykład z prezentacją
- warsztaty prowadzone przez specjalistów-praktyków
- warsztaty w instytucjach i firmach (np. zajęcia realizowane w formie praktyk)
- projekty własne (realizowane w kilkuosobowych grupach oraz indywidualnie)
Dzięki studiom na specjalności wielokulturowa komunikacja w biznesie zdobędziesz wiedzę i kompetencje niezbędne do tego, aby skutecznie komunikować się z osobami z różnych kręgów kulturowych i prowadzić działalność biznesową w międzynarodowym i wielokulturowym środowisku. Dowiesz się, w jaki sposób różne systemy kulturowe wpływają na nasze myślenie, wartościowanie i działanie oraz jak tę wiedzę wykorzystać w praktyce, by lepiej porozumiewać się z przedstawicielami innych kultur. Będziesz wiedział, skąd się biorą i co znaczą różne symbole, kody i konwencje, dlaczego ich znajomość jest ważna dla kogoś, kto chce skutecznie działać na danym obszarze i jak w praktyce efektywnie negocjować z mieszkańcami różnych krajów.
Tam, gdzie inni padną ofiarą tzw. specyfiki kulturowej, Ty będziesz wiedzieć, jak postępować, aby pomimo różnic być w dialogu z przedstawicielami innych kultur i osiągać swoje cele biznesowe. A jeśli jesteś po prostu ciekawy innych kultur i cywilizacji, ta specjalność także jest dla Ciebie, u nas zyskasz bowiem również specjalistyczną, przekazywaną przez ekspertów w swoich dziedzinach wiedzę o kulturze, sztuce, religiach, zwyczajach i tradycjach różnych kręgów cywilizacyjnych, którą możesz potem pogłębiać w ramach studiów II stopnia.
Po ukończeniu studiów absolwenci mogą znaleźć zatrudnienie:
- w firmach i korporacjach nastawionych na współpracę z zagranicznymi partnerami biznesowymi,
- w zagranicznych oddziałach firm i korporacji,
- w organizacjach i instytucjach kultury, które w swojej działalności kładą nacisk na współpracę międzynarodową,
- w ramach własnej działalności, jeśli planujesz rozszerzyć ją o współpracę międzynarodową.