Wybierz miasto:

Specjalność Kreatywny menedżer kultury to unikatowa specjalność kształcenia dla twórczych, przedsiębiorczych, otwartych i wrażliwych na świat kultury ludzi. To wyjątkowy mix wiedzy akademickiej i praktycznej w zakresie organizowania i  zarządzania publicznymi instytucjami kultury, organizacjami prowadzącymi działalność kulturalną, zarządzania dziedzictwem kulturowym, zarządzania karierą twórcy i swoją. To kierunek przygotowujący do pracy w różnych obszarach i sferach życia kulturalnego w zmieniających się warunkach prawnych i organizacyjnych. Absolwenci kierunku mogą pracować w sektorze publicznym, komercyjnym, oraz non-profit.

Uczelnia w ramach kierunku oferuje studentom wiedzę z zakresu:

  • przyjęcia, rozumienia i sprzedaży szczególnego produktu „kultura”
  • zasad zarządzania w kulturze, przygotowanie do pracy w agencjach, instytucjach, organizacjach oraz w modelu freelancer.
  • rozpoznawania i analizowanie trendów w kulturze współczesnej,
  • skuteczności w doborze środków przekazu marketingowego począwszy od komunikatu perswazyjnego poprzez nowoczesne technologie do kompaktowych i multiinstrumentalnych strategii promocyjnych,
  • metod auto i alloinspiracji w zakresie  podejmowania działań, pracy twórcy i menedżera kultury – organizatora wystaw, festiwali, koncertów, eventów
  • umiejętności tworzenia i prowadzenia projektów kulturalnych i artystycznych w oparciu o zasady przedsiębiorczości, finansowania i zarządzania w kulturze a także przepisy o zamówieniach publicznych,
  • zasad pracy w obszarze nowoczesnych mediów,
  • rozwijania i korzystania z zasobów własnych – coaching.

Uczelnia w ramach kierunku przygotowuje absolwentów do pracy w:

  • instytucjach i organizacjach kultury
  • agencjach reklamy w charakterze menadżera kreatywnego w obszarze inspirowania i prowadzenia strategii i  kampanii ; specjalisty PR
  • mediach  - dziennikarz, krytyk kultury,
  • ośrodkach sztuki i kultury: w kinach, teatrach, muzeach, galeriach, centrach sztuki, klubach etc.
  • założenia i prowadzenia własnej firmy producenckiej, impresaryjnej ( promocja i sprzedaż , współpraca z artystami ), eventowej, PR, agencji reklamowej itp.

Wybrane zagadnienia specjalizacyjne:

  • kultura jako produkt
  • kultura jako biznes oraz kultura i biznes
  • kultura a finanse
  • organizacja przedsięwzięć kulturalnych w różnych przestrzeniach I warunkach
  • reklama i promocja – kampanie reklamowe
  • management , impresariat
  • zarządzanie talentem
  • marketing i PR
  • budowanie i utrzymanie  marki
  • współczesny rynek sztuki
  • nowe media, wyzwania, możliwości
  • autorytety w kulturze – spotkania, warsztaty , dyskusje

Moduły specjalnościowe:

  • Podstawy funkcjonowania instytucji kultury – prawo, administracja, ekonomia
  • Dynamizm, ekspansywność, zmiany i przedsiębiorczość w kulturze, nowe trendy a klasyka
  • Instytucje i organizacje działające w obszarze kultury – kierunki, możliwości, ograniczenia, metody i formy pracy,
  • Finansowanie kultury – projekty, granty, dotacje, partnerstwa, sponsoring i inne
  • Upowszechnianie kultury – targetowanie, edukacja, promocja, partycypacja społeczna, odbiorca o specjalnych potrzebach

Kompetencje w zakresie rozpoznawania i projektowania współczesnych form wizualnych

  • Podstawy grafiki projektowej
  • Inspiracje w grafice użytkowej
  • Zasady doboru metod graficznych do projektu
  • Zasady oceny i doboru firm zajmujących się grafiką.

Kompetencje w zakresie zjawisk kultury i literatury

  • Europejska literatura powszechna / Pozaeuropejska literatur powszechnej
  • Inspiracje, działania  literackie i paraliterackie
  • Wydawnictwa i Wydawcy – rynek i sposoby poszukiwania.

Kompetencje w zakresie filmu i mediów

  • Historia filmu ( światowego, europejskiego, polskiego)
  • Telewizja i mass media
  • Warsztat realizacji filmowej i telewizyjnej

Relacje społeczne

  • Autoprezentacja i kształtowanie opinii publicznej,
  • Badanie potrzeb potencjalnych odbiorców i „konsumentów” kultury z uwzględnieniem różnorodności grup społecznych
  • Zasady budowania i utrzymania  relacji z klientem ( w tym aspekty coachingu w pracy agenta artysty),
  • Zasady współpracy z partnerami w zakresie realizacji projektów, badanie wzajemnych potrzeb
    i oczekiwań
  • Metody kreowania i promocji trendów, zjawisk i projektów kulturowych, partycypacja, aktywne uczestnictwo w kulturze, inicjatywy oddolne

Kompetencje w zakresie aktywnego kreowania zjawisk współczesnej kultury

  • Organizacja różnorodnych przedsięwzięć kulturalnych
  • Rynek kultury / rynek sztuki / odbiorcy
  • Kultura regionów i turystyka jako produkt kulturalny
  • Kultura miasta, kierunki i priorytety rozwoju , kultura w przestrzeni miejskiej ( Program Rozwoju Kultury Łodzi 2020+)

Przedsiębiorczość w kulturze

  • Nowoczesne wystawiennictwo i organizacja wystaw ( w tym w przestrzeni miejskiej)
  • Kreatywne zarządzanie instytucjami kultury, ( budowanie zespołu, projektowanie działań - design thinking, międzysektorowość, interdyspyplinarność )
  • Marketing, neuromarketing, crowdsourcing, CRM - Customer Relationship Management
    jako narzędzie promocji i rekomendacji, narzędzia POS,WebQuest, itp.
  • Sponsoring i nie tylko – czyli sposoby, metody i zasady pozyskiwania środków nie tylko finansowych
    ( np. bartery)
  • Budowanie partnerstw, sieciowanie, koalicje, konglomeraty
  • Własna „firma” czy etat? Jak założyć firmę, stowarzyszenie, fundację? I czy warto to robić? Szanse, ograniczenia, zagrożenia.

Metody prowadzenia zajęć:

  • Wykłady z prezentacją i ćwiczeniami
  • Warsztaty z praktykami
  • Warsztaty w instytucjach, firmach i organizacjach kulturalnych – praktyczne uczestnictwo w wybranych projektach
  • Spotkania z praktykami, autorytetami w formie dialogu
  • Projekty własne / indywidualne i grupowe – inspiracja, prezentacja.

Proponowany specjalność pozwala na  analizę mechanizmów i strategii zarządzania kulturą i talentem oraz wykorzystanie potencjału własnego, grupy , artystów. Umożliwia poznanie zasad pozyskiwania i targetowania odbiorców, zasad pozyskiwania finansowania (budżetowych i pozabudżetowych – sponsoring) oraz elastycznego i kreatywnego podejścia do żywego, zmieniającego się  rynku kultury.

Przygotujemy studenta do aktywnego, zaplanowanego i efektywnego działania na rynku kultury, wyzwolimy kreatywność i przedsiębiorczość, pozwolimy na realizację własnych pomysłów, wesprzemy w budowaniu partnerstw i koalicji, nauczymy jak badać i zaspokajać potrzeby kulturalne różnych odbiorców od oseska do seniora z uwzględnieniem osób i grup ze szczególnymi potrzebami w tym osób niepełnosprawnych.

Nasz cel:

  • dać wiedzę , umiejętności, kompetencje, szansę na realizację pomysłów, marzeń i celów
  • inspirować, pobudzać do działania, wspierać, kreować, kierunkować
  • stworzyć ambitnego, kompetentnego, kreatywnego, efektywnego, elastycznego, wielofunkcyjnego i zaangażowanego Absolwenta, który znajdzie swoje miejsce na rynku pracy
Oceń kierunek
4.8
Średnia ocena: 4.8 (Liczba ocen: 12)

Powiększ tekst

Zmniejsz tekst

Wysoki kontrast

Odwrócony kontrast

Resetuj