Specjalność Kreatywny menedżer kultury to unikatowa specjalność kształcenia dla twórczych, przedsiębiorczych, otwartych i wrażliwych na świat kultury ludzi. To wyjątkowy mix wiedzy akademickiej i praktycznej w zakresie organizowania i zarządzania publicznymi instytucjami kultury, organizacjami prowadzącymi działalność kulturalną, zarządzania dziedzictwem kulturowym, zarządzania karierą twórcy i swoją. To kierunek przygotowujący do pracy w różnych obszarach i sferach życia kulturalnego w zmieniających się warunkach prawnych i organizacyjnych. Absolwenci kierunku mogą pracować w sektorze publicznym, komercyjnym, oraz non-profit.
Uczelnia w ramach kierunku oferuje studentom wiedzę z zakresu:
- przyjęcia, rozumienia i sprzedaży szczególnego produktu „kultura”
- zasad zarządzania w kulturze, przygotowanie do pracy w agencjach, instytucjach, organizacjach oraz w modelu freelancer.
- rozpoznawania i analizowanie trendów w kulturze współczesnej,
- skuteczności w doborze środków przekazu marketingowego począwszy od komunikatu perswazyjnego poprzez nowoczesne technologie do kompaktowych i multiinstrumentalnych strategii promocyjnych,
- metod auto i alloinspiracji w zakresie podejmowania działań, pracy twórcy i menedżera kultury – organizatora wystaw, festiwali, koncertów, eventów
- umiejętności tworzenia i prowadzenia projektów kulturalnych i artystycznych w oparciu o zasady przedsiębiorczości, finansowania i zarządzania w kulturze a także przepisy o zamówieniach publicznych,
- zasad pracy w obszarze nowoczesnych mediów,
- rozwijania i korzystania z zasobów własnych – coaching.
Uczelnia w ramach kierunku przygotowuje absolwentów do pracy w:
- instytucjach i organizacjach kultury
- agencjach reklamy w charakterze menadżera kreatywnego w obszarze inspirowania i prowadzenia strategii i kampanii ; specjalisty PR
- mediach - dziennikarz, krytyk kultury,
- ośrodkach sztuki i kultury: w kinach, teatrach, muzeach, galeriach, centrach sztuki, klubach etc.
- założenia i prowadzenia własnej firmy producenckiej, impresaryjnej ( promocja i sprzedaż , współpraca z artystami ), eventowej, PR, agencji reklamowej itp.
Wybrane zagadnienia specjalizacyjne:
- kultura jako produkt
- kultura jako biznes oraz kultura i biznes
- kultura a finanse
- organizacja przedsięwzięć kulturalnych w różnych przestrzeniach I warunkach
- reklama i promocja – kampanie reklamowe
- management , impresariat
- zarządzanie talentem
- marketing i PR
- budowanie i utrzymanie marki
- współczesny rynek sztuki
- nowe media, wyzwania, możliwości
- autorytety w kulturze – spotkania, warsztaty , dyskusje
Moduły specjalnościowe:
- Podstawy funkcjonowania instytucji kultury – prawo, administracja, ekonomia
- Dynamizm, ekspansywność, zmiany i przedsiębiorczość w kulturze, nowe trendy a klasyka
- Instytucje i organizacje działające w obszarze kultury – kierunki, możliwości, ograniczenia, metody i formy pracy,
- Finansowanie kultury – projekty, granty, dotacje, partnerstwa, sponsoring i inne
- Upowszechnianie kultury – targetowanie, edukacja, promocja, partycypacja społeczna, odbiorca o specjalnych potrzebach
Kompetencje w zakresie rozpoznawania i projektowania współczesnych form wizualnych
- Podstawy grafiki projektowej
- Inspiracje w grafice użytkowej
- Zasady doboru metod graficznych do projektu
- Zasady oceny i doboru firm zajmujących się grafiką.
Kompetencje w zakresie zjawisk kultury i literatury
- Europejska literatura powszechna / Pozaeuropejska literatur powszechnej
- Inspiracje, działania literackie i paraliterackie
- Wydawnictwa i Wydawcy – rynek i sposoby poszukiwania.
Kompetencje w zakresie filmu i mediów
- Historia filmu ( światowego, europejskiego, polskiego)
- Telewizja i mass media
- Warsztat realizacji filmowej i telewizyjnej
Relacje społeczne
- Autoprezentacja i kształtowanie opinii publicznej,
- Badanie potrzeb potencjalnych odbiorców i „konsumentów” kultury z uwzględnieniem różnorodności grup społecznych
- Zasady budowania i utrzymania relacji z klientem ( w tym aspekty coachingu w pracy agenta artysty),
- Zasady współpracy z partnerami w zakresie realizacji projektów, badanie wzajemnych potrzeb
i oczekiwań - Metody kreowania i promocji trendów, zjawisk i projektów kulturowych, partycypacja, aktywne uczestnictwo w kulturze, inicjatywy oddolne
Kompetencje w zakresie aktywnego kreowania zjawisk współczesnej kultury
- Organizacja różnorodnych przedsięwzięć kulturalnych
- Rynek kultury / rynek sztuki / odbiorcy
- Kultura regionów i turystyka jako produkt kulturalny
- Kultura miasta, kierunki i priorytety rozwoju , kultura w przestrzeni miejskiej ( Program Rozwoju Kultury Łodzi 2020+)
Przedsiębiorczość w kulturze
- Nowoczesne wystawiennictwo i organizacja wystaw ( w tym w przestrzeni miejskiej)
- Kreatywne zarządzanie instytucjami kultury, ( budowanie zespołu, projektowanie działań - design thinking, międzysektorowość, interdyspyplinarność )
- Marketing, neuromarketing, crowdsourcing, CRM - Customer Relationship Management
jako narzędzie promocji i rekomendacji, narzędzia POS,WebQuest, itp. - Sponsoring i nie tylko – czyli sposoby, metody i zasady pozyskiwania środków nie tylko finansowych
( np. bartery) - Budowanie partnerstw, sieciowanie, koalicje, konglomeraty
- Własna „firma” czy etat? Jak założyć firmę, stowarzyszenie, fundację? I czy warto to robić? Szanse, ograniczenia, zagrożenia.
Metody prowadzenia zajęć:
- Wykłady z prezentacją i ćwiczeniami
- Warsztaty z praktykami
- Warsztaty w instytucjach, firmach i organizacjach kulturalnych – praktyczne uczestnictwo w wybranych projektach
- Spotkania z praktykami, autorytetami w formie dialogu
- Projekty własne / indywidualne i grupowe – inspiracja, prezentacja.
Proponowany specjalność pozwala na analizę mechanizmów i strategii zarządzania kulturą i talentem oraz wykorzystanie potencjału własnego, grupy , artystów. Umożliwia poznanie zasad pozyskiwania i targetowania odbiorców, zasad pozyskiwania finansowania (budżetowych i pozabudżetowych – sponsoring) oraz elastycznego i kreatywnego podejścia do żywego, zmieniającego się rynku kultury.
Przygotujemy studenta do aktywnego, zaplanowanego i efektywnego działania na rynku kultury, wyzwolimy kreatywność i przedsiębiorczość, pozwolimy na realizację własnych pomysłów, wesprzemy w budowaniu partnerstw i koalicji, nauczymy jak badać i zaspokajać potrzeby kulturalne różnych odbiorców od oseska do seniora z uwzględnieniem osób i grup ze szczególnymi potrzebami w tym osób niepełnosprawnych.
Nasz cel:
- dać wiedzę , umiejętności, kompetencje, szansę na realizację pomysłów, marzeń i celów
- inspirować, pobudzać do działania, wspierać, kreować, kierunkować
- stworzyć ambitnego, kompetentnego, kreatywnego, efektywnego, elastycznego, wielofunkcyjnego i zaangażowanego Absolwenta, który znajdzie swoje miejsce na rynku pracy