Wybierz miasto:

Data dodania: | Data aktualizacji:

Dodane przez asia.pietras -

Iliada to klasyczny epos bohaterski, którego autorstwo przypisuje się Homerowi – legendarnemu greckiemu poecie żyjącemu prawdopodobnie w VIII wieku p.n.e. Utwór uznawany jest za fundament literatury europejskiej i jeden z najstarszych spisanych tekstów w historii. Choć często kojarzy się z całą wojną trojańską, w rzeczywistości opisuje jedynie krótki fragment tego konfliktu – około 40 dni z ostatniego roku walk.

Iliada nie jest tylko opowieścią o wojnie i bohaterstwie – to również refleksja nad losem człowieka, siłą emocji, wpływem bogów na ludzkie życie oraz ceną honoru. Dzieło pokazuje, jak wielkie znaczenie mają w świecie bohaterów takie wartości jak zemsta, duma, przyjaźń czy szacunek dla zmarłych.

Do góry

Podstawowe informacje o utworze

Choć Iliada powstała ponad dwa i pół tysiąca lat temu, jej tematy i bohaterowie do dziś budzą emocje. Zanim przejdziesz do streszczenia, poznaj najważniejsze informacje o tym dziele – jego strukturze, autorze i fabule.

  • Tytuł: Iliada

  • Autor: Homer

  • Rodzaj literacki: epika

  • Gatunek: epos bohaterski

  • Forma: poemat podzielony na 24 pieśni (księgi)

  • Czas akcji: około 40 dni w ostatnim roku wojny trojańskiej

  • Miejsce akcji: Troja i okolice – obóz Greków, pola bitwy, mury Troi

  • Główni bohaterowie: Achilles, Hektor, Agamemnon, Patroklos, Priam, Andromacha, Helena, Parys, Menelaos

  • Najważniejsze wątki fabuły: gniew Achillesa, śmierć Patroklosa, pojedynki bohaterów, śmierć Hektora, wpływ bogów na losy wojny.

Fabuła w skrócie

Iliada przedstawia wydarzenia rozgrywające się w ostatniej fazie wojny trojańskiej. Głównym wątkiem jest konflikt Achillesa z Agamemnonem, który prowadzi do odsunięcia się herosa od walk. W wyniku tego Grecy ponoszą straty. Gdy przyjaciel Achillesa, Patroklos, ginie z ręki Hektora, Achilles powraca, by się zemścić. Dochodzi do decydującego pojedynku Achillesa z Hektorem, którego kulminacją jest śmierć Hektora i wydanie ciała syna jego ojcu, królowi Priamowi.

Do góry

Iliada - streszczenie

Iliada została podzielona na 24 części, zwane pieśniami (czasem określane także jako księgi). Każda pieśń opisuje inny epizod wojny trojańskiej, skupiając się na losach wybranych bohaterów, pojedynkach i ingerencjach bogów. Homer nie relacjonuje całego przebiegu wojny – koncentruje się na wydarzeniach związanych z konfliktem Achillesa i Agamemnona oraz jego tragicznymi konsekwencjami.

Najważniejsze pieśni „Iliady”

Iliada Homera składa się z 24 pieśni, ale nie wszystkie są równie istotne dla zrozumienia głównej fabuły i przesłania eposu. Dlatego poniżej przedstawiamy najważniejsze pieśni „Iliady”, które skupiają się na losach głównych bohaterów – przede wszystkim Achillesa, Hektora, Patroklosa i Priama – oraz pokazują kluczowe momenty wojny trojańskiej.

To właśnie w tych pieśniach rozgrywają się wydarzenia, które przesądzają o losach wojny, ukazują emocje bohaterów, dramatyczne pojedynki, śmierci przyjaciół, oraz chwilę pojednania i współczucia, która zamyka cały utwór.

Pieśń I – Gniew Achillesa

Iliada rozpoczyna się od opisu gniewu Achillesa, który – według Homera – sprowadził śmierć i cierpienie na wielu greckich żołnierzy. Przyczyną konfliktu jest spór między Achillesem a Agamemnonem o brankę Achillesa – Bryzeidę. Wcześniej Agamemnon obraził Apolla, odmawiając oddania jego kapłanowi córki – Chryzeidy. W odwecie bóg zsyła zarazę na obóz Greków.

Achilles, chcąc ratować wojsko, wzywa na naradę wodzów. Proponuje, by Agamemnon oddał Chryzeidę. Wódz Greków zgadza się, ale tylko pod warunkiem, że dostanie w zamian Bryzeidę – brankę Achillesa. To jego zbroję i honor uważa za znieważone. Wściekły Achilles odmawia dalszego udziału w wojnie i prosi boginię Tetydę, by błagała Zeusa o wsparcie dla Trojan. Chce, by Grecy ponieśli klęskę i zrozumieli, jak wiele dla nich znaczył.

Pieśń I kończy się symbolicznym odwróceniem sytuacji – największy grecki wojownik przestaje walczyć, a losy wojny trojańskiej zmieniają kierunek. To początek serii wydarzeń, które doprowadzą do śmierci bohaterów i rozstrzygnięć na polach bitwy.

Pieśń II – Przegląd wojsk Greków

Na prośbę bogini Tetydy, Zeus postanawia pomóc Trojanom i w tym celu zsyła sen Agamemnonowi. We śnie przekonuje go, że nadszedł czas, by przypuścić decydujący atak na Troję. Król Agamemnon, ufając boskiemu przesłaniu, zwołuje naradę i zapowiada ofensywę.

Jednak najpierw testuje morale armii – ogłasza, że należy wracać do domu. Wbrew jego oczekiwaniom, greccy żołnierze entuzjastycznie rzucają się do ucieczki, porzucając broń i okręty. Dopiero Odys i Nestor przywracają porządek, apelując do honoru wojowników.

Następnie Homer przechodzi do tzw. przeglądu wojsk – szczegółowego opisu wszystkich oddziałów uczestniczących w wojnie trojańskiej. Wymienia wodzów, ich pochodzenie, liczebność wojska i rodzaje uzbrojenia. To jeden z najbardziej monumentalnych fragmentów Iliady, pokazujący skalę konfliktu i chwałę jego uczestników.

Pieśń II nie zawiera opisu walk, ale przygotowuje grunt pod kolejne wydarzenia. Ukazuje wojsko greckie jako potężną, lecz wewnętrznie podzieloną siłę. Jednocześnie podkreśla, że nawet najsilniejsza armia bez motywacji może się rozpaść – zwłaszcza, gdy Achilles pozostaje poza walką.

Pieśń III – Pojedynek Menelaosa z Parysem

Gdy armie stają naprzeciw siebie, Parys – książę trojański i sprawca całej wojny – wychodzi z szeregu, wyzywając Greków na pojedynek. Gdy tylko Menelaos, brat Agamemnona i dawny mąż Heleny, rusza do walki, Parys tchórzy i cofa się. Hektor, jego brat, zawstydza go i zmusza do przyjęcia wyzwania.

Dochodzi do ustaleń – jeśli któryś z nich zginie, druga strona odda Helenę i zakończy wojnę trojańską. To szansa na szybki koniec konfliktu. W obecności obu armii rozpoczyna się pojedynek Menelaosa z Parysem.

Menelaos szybko zyskuje przewagę. Gdy już ma zadać ostateczny cios, interweniuje Afrodyta, bogini wspierająca Parysa. Otacza go mgłą i przenosi do Troi, do Heleny. Zwycięstwo Menelaosa zostaje więc przerwane przez siły wyższe – wojna nie kończy się, a wydarzenia rozgrywające się na polach bitwy potoczą się dalej.

Pieśń III pokazuje, że losy ludzi są w rękach bogów, a nawet honorowy pojedynek nie wystarczy, by zakończyć wojnę, gdy w grę wchodzi boska interwencja i urażona duma.

Pieśń IV – Złamanie rozejmu i powrót do walki

Na Olimpie trwa narada bogów. Zeus sugeruje zakończenie wojny, ponieważ pojedynek Menelaosa z Parysem powinien był rozstrzygnąć konflikt. Jednak Hera i Atena, wspierające stronę Greków, nie godzą się na taki obrót spraw. Atena schodzi na ziemię, by wznowić walkę.

Za pośrednictwem trojańskiego wojownika Pandarosa, Atena doprowadza do złamania rozejmu. Pandaros wypuszcza strzałę i rani Menelaosa, co oznacza koniec zawieszenia broni. Grecy czują, że zostali zdradzeni i ruszają do odwetu.

Rozpoczyna się kolejna zażarta walka – pierwsza bitwa na większą skalę, opisana w szczegółach. Homer relacjonuje brutalne starcia, opisy śmierci i ran bohaterów obu stron. Ciała wojowników padają na polach walki, a życia Greków i Trojan są coraz bardziej zagrożone.

Pieśń IV to moment, w którym jasne staje się, że bogowie nie pozwolą na łatwe zakończenie wojny. Nawet jeśli ludzie próbują porozumienia, boskie ambicje i konflikty decydują o losie wojny trojańskiej.

Pieśń V – Bohaterstwo Diomedesa i walka z bogami

W centrum wydarzeń Pieśni V znajduje się Diomedes – grecki wojownik, który dzięki wsparciu bogini Ateny zyskuje nadludzką siłę i odwagę. Atena zdejmuje z jego oczu zasłonę, dzięki czemu może rozpoznawać bogów na polu bitwy. Od tego momentu Diomedes staje się postrachem Trojan.

Podczas walki rani Eneasza, co zmusza Afrodytę do interwencji – jako jego matka próbuje go ocalić. W szokującym momencie Diomedes rani boginię, co stanowi jedno z niewielu przypadków w literaturze, gdy śmiertelnik atakuje nieśmiertelnych. Afrodyta ucieka, krwawiąc, a Eneasza ostatecznie ratuje Apollo.

Do walki włącza się Ares, który wspiera stronę Trojan, co pogłębia chaos. W odpowiedzi Atena wraca na pola walki i prowadzi Diomedesa przeciw bogowi wojny. W kulminacyjnym momencie Diomedes, z pomocą Ateny, zadaje Aresowi ranę, zmuszając go do odwrotu.

Pieśń V to pokaz siły, ale i granic możliwości człowieka. Wojna trojańska przestaje być wyłącznie konfliktem ludzi – staje się starciem śmiertelników i nieśmiertelnych, a losy bohaterów zależą nie tylko od odwagi, lecz przede wszystkim od boskiej przychylności.

Pieśń VI – Spotkanie Hektora z rodziną

Po kolejnych licznych zwycięstwach Greków i krwawej walce, Homer przerywa rytm bitwy, by ukazać bardziej ludzki wymiar wojny. Hektor, najdzielniejszy z Trojan, wraca do miasta, by poprosić kobiety o modlitwy i ofiary dla Ateny, które miałyby ocalić Greków przed zagładą i odwrócić losy wojny.

W drodze Hektor spotyka matkę Hektora, Hekubę, która błaga go, by nie wracał na pola bitwy, ale on pozostaje wierny swojemu obowiązkowi jako obrońca miasta.

Najważniejsza scena tej pieśni to poruszające spotkanie Hektora z jego żoną Andromachą i małym synkiem Astyanaksem. Przyjaciel Achillesa, Patroklos, jeszcze nie zginął, ale Hektor przeczuwa, że los nie będzie dla niego łaskawy. Andromacha błaga go, by został – wspomina śmierć swojego ojca i siedmiu braci z rąk Greków. Mimo to Hektor tłumaczy, że nie może uciec przed przeznaczeniem.

Scena, w której wojownik zdejmuje hełm, by nie przestraszyć dziecka, należy do najbardziej wzruszających w całym eposie. Pożegnanie kończy się symbolicznym gestem – Hektor bierze syna na ręce, oddaje go opiece bogów i rusza z powrotem do walki.

Pieśń VI ukazuje losy bohaterów nie jako wielkich wojowników, ale jako ludzi – mężów, synów i ojców. To dramatyczne przypomnienie, że za każdą zbroją kryje się człowiek, którego życie i uczucia są równie kruche jak każdego innego.

Pieśń VII – Pojedynek Hektora i Ajasa, zawieszenie broni

Po emocjonalnej scenie rodzinnej Hektor wraca na pole bitwy i wraz z Parysem ponownie staje do walki. Bogowie postanawiają chwilowo zatrzymać rzeź, inspirując Hektora do rzucenia wyzwania jednemu z greckich wojowników. Hektor deklaruje gotowość do pojedynku, by rozstrzygnąć sprawy honoru.

Z greckiego obozu do walki zgłasza się Ajas (Ajaks) – olbrzymi, silny wojownik, słynący z odwagi. Dochodzi do pojedynku Hektora i Ajasa. Walczą ze sobą długo i zawzięcie, posługując się włóczniami i mieczami. Żaden z nich nie potrafi przechylić szali zwycięstwa na swoją stronę.

Gdy zapada zmrok, heroldowie przerywają walkę. Obaj bohaterowie okazują sobie szacunek i wymieniają podarunki – zbroję Hektor daje Ajasowi, a Ajas przekazuje mu swój pas. To symbol wojennego honoru, ale też zapowiedź przyszłego, tragicznego starcia między Hektorem a Achillesem.

Po pojedynku ogłoszone zostaje zawieszenie broni. Obie strony zbierają ciała poległych i urządzają pogrzeby. Grecy wykorzystują ten czas, by wznieść mur wokół ich obozu, zabezpieczając się przed kolejnymi atakami Trojan.

Pieśń VII to chwilowe uspokojenie narracji – zamiast masowej walki mamy pojedynek dwóch herosów i moment wspólnego człowieczeństwa. Pokazuje, że nawet w środku wojny obowiązuje pewien kodeks, a losy bohaterów wciąż mogą być na chwilę zawieszone między walką a pokojem.

Co wydarzyło się między Pieśnią VII a Pieśnią XVIII?

W pieśniach VIII–XVII Grecy walczą bez wsparcia Achillesa, co prowadzi do coraz większych strat i przewagi Trojan. Ten fragment eposu pokazuje stopniowe załamanie się sił Achajów i przygotowuje grunt pod przełomowe wydarzenia. Najważniejsze momenty:

  • Trojanie niemal zdobywają obóz Greków, a ich mury są poważnie zagrożone,

  • Teukros, Diomedes i Ajas walczą z ogromną odwagą, ale nie są w stanie odwrócić losów wojny,

  • Patroklos coraz bardziej przeżywa cierpienie rodaków i próbuje nakłonić Achillesa do powrotu,

  • Zeus kilkakrotnie powstrzymuje bogów przed interwencją, chcąc przywrócić równowagę między stronami konfliktu.

Cały ten fragment buduje napięcie przed śmiercią Patroklosa i powrotem Achillesa na pola walki, które następują w Pieśni XVIII i zmieniają losy wojny trojańskiej.

Pieśń XVIII – Śmierć Patroklosa i nowa zbroja Achillesa

Wieść o śmierci ukochanego przyjaciela Achillesa, Patroklosa, wstrząsa całym greckim obozem. Achilles, który dotąd trwał w gniewie, pogrąża się teraz w żalu i rozpaczy. Dowiaduje się, że Patroklos zginął z ręki Hektora, walcząc w jego zbroi, którą wcześniej od niego pożyczył, by podnieść morale armii. Co gorsza, Trojanie zdobyli również jego zbroję.

Achilles powraca do życia wojownika – już nie z powodu urażonego honoru, ale dla zemsty i miłości. Wie, że nie może dłużej trzymać się z dala od walki. Przekonany o swoim losie, mówi, że jeśli ma zginąć – chce to zrobić, mszcząc śmierć przyjaciela.

W tym czasie bogini Tetyda, matka Achillesa, wyrusza do Hefajstosa – boskiego kowala – by poprosić go o wykucie nowej zbroi Achillesa, godnej jego siły i pozycji. Hefajstos wykonuje dzieło sztuki: tarcza Achillesa zostaje ozdobiona wizerunkami miast, scenami z życia codziennego i porami roku – to miniatura całego świata. Nowa zbroja ma nie tylko chronić Achillesa, ale też symbolizuje jego powrót jako herosa.

Pieśń XVIII to moment przełomowy: Achilles zgadza się wrócić na pole bitwy, przestaje być biernym obserwatorem i znów staje się siłą, która odmieni losy wojny trojańskiej. Jego powrót zapowiada kolejne tragiczne wydarzenia – przede wszystkim śmierć Hektora.

Co wydarzyło się między Pieśnią XVIII a Pieśnią XXII?

Po tym, jak Achilles powraca na pola walki i otrzymuje od Hefajstosa nową zbroję, akcja Iliady gwałtownie przyspiesza. Pieśni XIX–XXI opisują ostatnią bitwę, która prowadzi bezpośrednio do pojedynku Achillesa z Hektorem. Są one pełne krwawej walki, emocji i boskich interwencji.

Najważniejsze wydarzenia tego fragmentu:

  • w Pieśni XIX Achilles oficjalnie ogłasza swój powrót i godzi się z Agamemnonem. Mimo śmierci przyjaciela, nie uczestniczy w pogrzebie Patroklosa, dopóki nie dokona zemsty. Bogini Tetydę wzrusza jego ból, ale też ostrzega go przed zbliżającą się śmiercią.

  • w Pieśni XX bogowie zostają oficjalnie dopuszczeni przez Zeusa do udziału w walce. Dochodzi do starć boskich sojuszników po obu stronach – Atena i Hera wspierają Greków, Apollo i Artemis – Trojan. To prawdziwa ostatnia bitwa, w której nie ma już miejsca na rozejmy.

  • w Pieśni XXI Achilles dokonuje masakry nad rzeką Skamander – zabija setki Trojan, a samą rzekę obraża, wchodząc w konflikt z bóstwem, które niemal go topi. Ratuje go Hera i Hefajstos. Achillesa ogarnia szał bitewny – walczy już nie dla zemsty, ale z czystej furii.

Ten krwawy fragment Iliady przygotowuje grunt pod najważniejszy moment eposu: pojedynek Achillesa z Hektorem, który rozegra się w Pieśni XXII. To wtedy emocje, gniew i ból osiągają swój szczyt, a losy wojny trojańskiej przesądzają się raz na zawsze.

Pieśń XXII – Pojedynek Achillesa z Hektorem

Achilles, po powrocie na pola bitwy, sieje spustoszenie wśród Trojan. Wszyscy uciekają do miasta, ale Hektor – mimo błagań ojca Priama i matki – postanawia stawić mu czoła. Wie, że walka oznacza niemal pewną śmierć, ale jako obrońca Troi nie chce się cofnąć. To kulminacja tragicznego losu bohatera, który nie może uniknąć przeznaczenia.

Gdy Achilles zbliża się do murów Troi, Hektor przez chwilę traci odwagę i zaczyna uciekać. Trzy razy obiega miasto, ścigany przez syna Peleusa. Wreszcie, dzięki podstępowi Ateny, która w postaci brata Hektora przekonuje go do walki, Hektor staje do ostatecznego starcia.

Pojedynek Achillesa z Hektorem jest krótki i brutalny. Achilles, wypełniony żalem i gniewem po śmierci przyjaciela, nie okazuje litości. Zabija Hektora i odmawia wydania jego ciała rodzinie. Przywiązuje ciało syna Priama do swojego rydwanu i ciągnie je wokół murów Troi, hańbiąc je na oczach Trojan.

Rodzice Hektora i jego żona Andromacha obserwują tę scenę z murów miasta – to jeden z najbardziej dramatycznych momentów eposu. Śmiercią Hektora Homer podkreśla okrucieństwo wojny i przemianę Achillesa – z bohatera w bezwzględnego mściciela.

Pieśń XXIV – Wydanie ciała Hektora i jego pogrzeb

Po śmierci Hektora, Achilles wciąż nie potrafi ukoić swojego bólu i gniewu. Codziennie ciągnie ciało syna Priama wokół kurhanu Patroklosa, znieważając zwłoki swojego wroga. Bogowie, oburzeni jego okrucieństwem, decydują, że czas zakończyć to cierpienie – zarówno Trojan, jak i samego Achillesa.

Na rozkaz Zeusa, bogini Tetydę wysłana zostaje do syna, by nakłonić go do oddania ciała Hektora. W tym czasie król Priam, ojciec Hektora, wyrusza do greckiego obozu. Wspierany przez Hermesa, w tajemnicy przed Trojańczykami i Grekami, dociera do namiotu Achillesa.

W jednej z najbardziej przejmujących scen eposu, starzec błaga Achillesa o wydanie ciała syna. Prosi go jako ojciec, który stracił dziecko i przypomina mu o jego własnym ojcu, Peleusie. Słowa Priama poruszają Achillesa do głębi. Po raz pierwszy od śmierci Patroklosa, Achilles okazuje współczucie. Zgadzając się na prośbę króla, Achilles wydaje ciało Hektora.

Pieśń kończy się pogrzebem Hektora – zorganizowanym z wielkimi honorami. Trojanie opłakują swojego bohatera przez dwanaście dni. Choć wojna się jeszcze nie kończy, Pieśń XXIV przynosi chwilowe ukojenie i moment człowieczeństwa w świecie zdominowanym przez przemoc i gniew.

Do góry

Jak interpretować „Iliadę”?

Choć Iliada opowiada o wojnie trojańskiej, nie jest tylko poematem o walce, broni i zwycięstwach. To przede wszystkim głęboka refleksja nad człowieczeństwem, honorem, gniewem i stratą. Homer pokazuje, że za każdą tarczą stoi człowiek – ojciec, mąż, syn, przyjaciel – i że nawet najwięksi bohaterowie są podatni na emocje, lęki i cierpienie.

Centralnym motywem utworu jest gniew Achillesa, który prowadzi do śmierci tysięcy wojowników i odwraca losy wojny trojańskiej. Jednak ten gniew z czasem przeobraża się w żal, ból i – w końcu – współczucie, co widzimy w ostatniej pieśni podczas spotkania z Priamem. Homer nie kończy eposu zwycięstwem Greków ani upadkiem Troi, lecz pogrzebem Hektora – przeciwnika, który zasłużył na szacunek. To niezwykle humanistyczne przesłanie, jak na utwór o wojnie.

Równolegle Iliada opowiada o boskiej ingerencji w życie ludzi. Bogowie kierują losem bohaterów, ale nie odbierają im odpowiedzialności. Wybory, których dokonują Achilles, Hektor czy Agamemnon, mają realne konsekwencje – zarówno dla nich samych, jak i dla całych narodów.

Epos Homera przetrwał wieki, bo nie jest tylko relacją z dawnych bitew – to uniwersalna opowieść o emocjach, których doświadczamy wszyscy. Dlatego też Iliada wciąż pozostaje ważna, niezależnie od czasów.

Do góry
Oceń wpis
0
Brak ocen.

Informacje zawarte na stronie internetowej Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi mają charakter ogólny i edukacyjny. Nie stanowią one specjalistycznej porady w zakresie prawnym, zawodowym czy edukacyjnym.
Zawartość strony nie powinna być podstawą do podejmowania decyzji zawodowych, edukacyjnych lub prawnych bez wcześniejszej konsultacji z wykwalifikowanymi doradcami lub ekspertami w odpowiednich dziedzinach.
Akademia nie ponosi odpowiedzialności za skutki decyzji podjętych na podstawie informacji zawartych na stronie bez uprzedniej konsultacji z odpowiednimi specjalistami.

AHE - Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

Powiększ tekst

Zmniejsz tekst

Wysoki kontrast

Odwrócony kontrast

Resetuj