Wybierz miasto:

Data dodania: | Data aktualizacji:

Dodane przez asia.pietras -

Treny to cykl dziewiętnastu utworów poetyckich, które Jan Kochanowski napisał po śmierci swojej kilkuletniej córki Urszulki. To bardzo osobiste, emocjonalne teksty. Pokazują ból ojca, który próbuje pogodzić się ze stratą. Zaczyna od wspomnień o dziecku, później przechodzi przez bunt, zwątpienie, aż w końcu szuka ukojenia. W Trenachwidać jak człowiek mierzy się z cierpieniem, nawet jeśli wcześniej wierzył w rozum i porządek świata. Kochanowski łamie tu schemat – wcześniej treny pisano ku czci wielkich postaci. On poświęca je dziecku.

Do góry

Podstawowe informacje o Trenach

Tytuł: Treny

Autor: Jan Kochanowski

Rok wydania: 1580

Gatunek: cykl trenów – utworów żałobnych, refleksyjnych

Czas akcji: po śmierci Urszulki Kochanowskiej

Miejsce akcji: dom poety w Czarnolesie

Narrator: Jan Kochanowski – ojciec, filozof, humanista (narracja pierwszoosobowa)

Do góry

Środki stylistyczne i analiza Trenów

Treny są złożonym dziełem lirycznym, w którym emocje splatają się z filozoficzną refleksją. Kochanowski konstruuje je jako proces wewnętrznej przemiany – od buntu do próby pogodzenia się z losem. Cykl ma charakter spójny kompozycyjnie. Każdy tren pełni określoną funkcję. Razem tworzą dramat duchowy człowieka złamanego stratą. Podmiot liryczny ukazuje rozbieżność pomiędzy rolą rozpaczającego ojca a poety, który z chęcią tworzyłby zabawne fraszki i kojące kołysanki

Warstwa językowa jest gęsta i celowo zróżnicowana. Poeta operuje stylem wysokim i średnim. Łączy język osobisty z tradycją antyczną i biblijną. Wykorzystuje elementy retoryczne: pytania retoryczne, wykrzyknienia, apostrofy. Emocje potęgują powtórzenia i antytezy. Kompozycja opiera się często na kontraście: życie i śmierć, mądrość i bezradność, cisza i dźwięk.

Kochanowski chętnie sięga po metafory. Przykład: oliwka ścięta przez ogrodnika (Tren V). Symbolizuje przerwane życie dziecka. Obraz prosty, ale głęboko znaczący. Inny motyw: cisza w domu (Tren VIII). Brak głosu Urszulki staje się metaforą pustki po jej śmierci.

Często pojawiają się toposy – m.in. ubi sunt, motyw snu, motyw matki z dzieckiem, lamentu i utraconego raju. Kochanowski odwołuje się też do mitologii. Przywołuje postaci cierpiących matek – Niobe, Hekuba, Andromacha (Tren XVIII). W ten sposób uniwersalizuje swój ból.

Ważnym środkiem jest personifikacja. Śmierć staje się wrogiem. Mądrość – złudną przewodniczką. Dom – pustym bytem. Emocje zamieniają się w obrazy. Dzięki temu cykl staje się nie tylko zapisem żałoby, ale też literackim traktatem o kruchości ludzkiego istnienia.

Treny nie są jednolite gatunkowo. Łączą cechy elegii, lamentu, traktatu filozoficznego i autobiografii. Kochanowski nie tylko żegna córkę. Pokazuje rozpad i próbę odbudowy siebie jako człowieka i poety.

Do góry

Główni bohaterowie Trenów Jana Kochanowskiego

ierwszym bohaterem cyklu jest Urszulka Kochanowska. Nie występuje bezpośrednio. Jest obecna jako wspomnienie, obraz idealizowanego dziecka. Poeta kreuje ją na wyjątkowo uzdolnioną dziewczynkę. Nadaje jej cechy nie tylko dziecka, ale także symbolu niewinności i niespełnionej nadziei. Mówi o niej jako o „Safie słowieńskiej”. To nie przypadek. Odwołuje się do greckiej poetki, co podnosi rangę Urszulki. Nie jest jedynie osobą prywatną. Staje się figurą artystyczną. Jej obraz nie jest realistyczny. Jest przetworzony przez ból ojca.

Drugą postacią jest sam poeta – nie tylko ojciec, również humanista i intelektualista. Kochanowski pokazuje siebie jako osobę targaną sprzecznościami. Wcześniej głosił stoicki spokój i chrześcijańską pokorę. W Trenach wątpi. Traci zaufanie do rozumu. Łamie własne zasady filozoficzne. W Trenie XI mówi wprost, że mądrość nie przyniosła mu ulgi. Ten rozdźwięk jest jednym z filarów cyklu. Pokazuje pęknięcie światopoglądu. Postać ojca nie jest jednowymiarowa. Przechodzi przemianę. Z buntu przechodzi do pokory. Z rozpaczy do próby pogodzenia się ze stratą. W Trenie XIX pojawia się wizja snu. Matka poety pociesza go i przypomina o boskim porządku. To nie przywraca ładu. Ale daje chwilową ulgę.

Obie postaci – Urszulka i poeta – są nośnikami wartości. Ona symbolizuje to, co bezpowrotnie utracone. On to świadek i ofiara tej utraty. Cykl nie prowadzi do jednoznacznego rozwiązania. Pokazuje walkę wewnętrzną. Rozpad wiary w dotychczasowy system wartości. I próbę jego odbudowy w obliczu cierpienia.

Do góry

Treny Jana Kochanowskiego streszczenie

Niezwykle trudno jest opisać cierpienie po śmierci dziecka. Jednak Kochanowski spróbował i pokazał, jak wiele znaczyła dla niego jego córeczka. Poznaj rzetelne opracowanie Trenów i przygotuj się na omawianie lektury w szkole.

Tren I

Poeta otwiera cykl refleksją nad cierpieniem, które go spotkało. Mimo że treny zazwyczaj pisano ku czci wielkich osobistości, on decyduje się upamiętnić dziecko. Zastanawia się, czy to odpowiednie, by poświęcać poezję tak małej osobie. Ból, który odczuwa, nie mieści się w żadnych znanych mu schematach żałoby. To wprowadzenie zwiastuje wewnętrzny rozpad.

Tren II

Filozofia zawodzi. Kochanowski przyznaje, że dotychczasowe przekonania nie sprawdzają się w obliczu osobistej tragedii. Cnota i rozum, które do tej pory stanowiły fundament jego życia, okazują się bezużyteczne. Słowa są ostre i rozczarowane. Rozpoczyna się proces destrukcji dawnego światopoglądu.

Tren III

Śmierć zostaje ukazana jako siła okrutna i bezwzględna. Poeta personifikuje ją, oskarżając o zniszczenie porządku życia. Świadomie łamie schemat harmonii świata, tak bliski renesansowej filozofii. Jego język jest pełen gniewu. Emocje dominują nad rozumem.

Tren IV

Urszulka jawi się jako dziecko spokojne, niewinne i nieszkodzące nikomu. Śmierć, która odebrała ją tak wcześnie, wydaje się absurdem. Poeta nie znajduje sensu w jej odejściu. Pojawia się bunt przeciwko boskiej sprawiedliwości.

Tren V

W centrum stoi metafora drzewka oliwnego, ściętego przez ogrodnika. Drzewko symbolizuje Urszulkę. Choć zapowiadało owocowanie, zostało zniszczone. Obraz jest czytelny, wzruszający i silnie symboliczny. Pokazuje brutalność losu.

Tren VI

Poeta ukazuje Urszulkę jako wyjątkowo uzdolnioną dziewczynkę. Nazywa ją „Safą słowieńską”. To nie tylko wyraz miłości ojca, ale świadome wpisanie dziecka w tradycję poetycką. Urszulka staje się figurą symboliczną.

Tren VII

Opis pustych ubranek, zabawek i innych rzeczy należących do dziecka. Fizyczna obecność przedmiotów kontrastuje z nieobecnością Urszulki. Dom staje się pamięcią po jej istnieniu.

Tren VIII

Kochanowski skupia się na ciszy. Cisza po odejściu dziecka staje się miażdżąca. Brak jej głosu, śmiechu, kroków. Dom bez niej przestaje funkcjonować jak dawniej.

Tren IX

Po raz kolejny podważa wartość mądrości. Filozofia nie daje ukojenia. Rozum nie potrafi pomóc w żałobie. Poeta zostaje sam ze swoim cierpieniem.

Tren X

Poeta zwraca się bezpośrednio do zmarłej córki. Pyta, gdzie teraz przebywa. Czy żyje w niebie? Czy istnieje jej dusza? Brak odpowiedzi pogębia pustkę.

Tren XI

Wypowiada słynne słowa: „Fraszka, cnota!...”. To moment zwątpienia w sens moralności. Rozum i cnota, które miały być ostoją, zostały unicestwione przez stratę.

Tren XII

Poeta kontynuuje krytykę tradycyjnych wartości. Zadaje pytanie o sens cnoty. Jeśli nie chroni przed cierpieniem, to po co istnieje?

Tren XIII

Bardzo osobisty fragment. Opisuje ciało Urszulki, martwe i bez ruchu. Zderzenie z fizycznością śmierci odbiera mowę.

Tren XIV

Przedstawia wizję przyszłości, której nie będzie. Plany ojca wobec córki zostają zniweczone. Świat stracił kierunek.

Tren XV

Urszulka miała dorastać, spełniać role społeczne. Nie będzie matką, żoną, poetką. Każda możliwość została przekreślona.

Tren XVI

Poeta odwraca się nawet od chrześcijaństwa. Zwraca się do pogańskich bóstw. Szuka pocieszenia gdziekolwiek. To akt desperacji.

Tren XVII

Opisuje osłabienie całego organizmu. Cierpi ciało i dusza. Ból przenika wszystko. Nie ma ucieczki.

Tren XVIII

Poeta przywołuje mitologiczne postacie matek cierpiących po stracie dzieci. Łączy swój ból z archetypicznym losem ludzkim. Jest to bunt wobec cierpienia.

Tren XIX (Sen)

Poecie śni się matka, trzymająca Urszulkę na rękach. Pociesza go. Mówi, że dziewczynka jest w niebie. Przypomina o boskim porządku. To nie koniec cierpienia, ale pierwszy krok ku ukojeniu. Matka próbuje go pocieszyć. Mówi, że śmierć dziewczynki nie była karą ani stratą. Została oszczędzona przed bólem dorosłego życia. Nie zazna cierpień życia, rozczarowań, chorób ani grzechu.

Do góry

Geneza Trenów Jana Kochanowskiego

Cykl powstał po śmierci kilkuletniej córki poety – Urszulki Kochanowskiej. Dziewczynka zmarła nagle, prawdopodobnie na skutek choroby. Miała około dwóch i pół roku. Kochanowski nie podaje dokładnych okoliczności jej śmierci. Nie jest to jednak przypadek. Dla poety ważniejsza od faktów jest emocjonalna prawda doświadczenia. Treny Kochanowskiego to dzieło, które powinien przeczytać każdy, ponieważ jest to filar polskiej poezji.

Do czasu tragedii Kochanowski był zwolennikiem filozofii stoickiej i chrześcijańskiego ładu. Wierzył, że rozum powinien panować nad emocjami. Śmierć Urszulki zburzyła ten światopogląd. Po raz pierwszy zetknął się z bólem, którego nie potrafił okiełznać. Tradycyjne narzędzia intelektualne przestały działać. To pęknięcie znajduje odzwierciedlenie w kolejnych trenach.

Poeta świadomie sięga po gatunek zarezerwowany dla wybitnych zmarłych. Pisze treny o dziecku, co stanowi przełom w polskiej i europejskiej literaturze. Nadaje jej status postaci literackiej, symbolu, figury straty. Tym samym burzy konwencje. Wprowadza do poezji osobiste cierpienie. Nie opiewa chwały zmarłej, lecz ukazuje rozpad własnej tożsamości.

Cykl powstał prawdopodobnie w latach 1579–1580. Został wydany w 1580 roku w Krakowie. To dzieło bardzo intymne, ale też filozoficzne. Pokazuje, jak renesansowy intelektualista zmaga się z cierpieniem. Nie szuka już odpowiedzi w rozumie. Próbuje odnaleźć sens w emocjach, pamięci i wierze.

Do góry
Oceń wpis
0
Brak ocen.

Informacje zawarte na stronie internetowej Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi mają charakter ogólny i edukacyjny. Nie stanowią one specjalistycznej porady w zakresie prawnym, zawodowym czy edukacyjnym.
Zawartość strony nie powinna być podstawą do podejmowania decyzji zawodowych, edukacyjnych lub prawnych bez wcześniejszej konsultacji z wykwalifikowanymi doradcami lub ekspertami w odpowiednich dziedzinach.
Akademia nie ponosi odpowiedzialności za skutki decyzji podjętych na podstawie informacji zawartych na stronie bez uprzedniej konsultacji z odpowiednimi specjalistami.

AHE - Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

Powiększ tekst

Zmniejsz tekst

Wysoki kontrast

Odwrócony kontrast

Resetuj