Wybierz miasto:
Dodane przez jborowska -
dr inż. Robert Sternik, dziekan Wydziału Informatyki, Zarządzania i Transportu AHE Łódź w wywiadzie dla „Polskiej Gazety Transportowej"

W jaki sposób unijna dyrektywa o pracownikach delegowanych wpłynie na polski transport samochodowy w UE?

Przystąpienie Polski do UE otworzyło dostęp dla naszych firm i polskich pracowników do europejskiego rynku pracy. Naturalna dla naszego narodu przedsiębiorczość i elastyczność spowodowała, że w krajach, gdzie ze względów regulacji prawnych było to możliwe, pojawili się zarówno polscy pracodawcy i pracownicy. Ocenia się, że rynek transportu drogowego w Europie aż w ponad 30% opanowały polskie firmy oferując konkurencyjne, pod względem finansowym, usługi przewozu. Ta sytuacja od początku naszej ekspansji budziła niepokój ze strony zachodniej konkurencji, która podnosiła zarzut zbytniego uprzywilejowania polskich przewoźników stosujących na terenie państw zachodnich, polskie warunki finansowania pracy i zabezpieczeń socjalnych dla zatrudnianych pracowników. Te krytyczne uwagi były w naszym kraju i przez naszych przedsiębiorców lekceważone.

Wdrożenie unijnej dyrektywy o pracownikach delegowanych oznacza bardzo duże kłopoty dla wielu polskich firm. W branży transportowej na rynku unijnym przetrwają jedynie te polskie firmy, które ugruntowały swoją pozycję poprzez inne, niż wyłącznie cena oferty i mają przewagę w stosunku do firm miejscowych, oczywiście przy zachowaniu korzystnych warunków biznesowych. Pozostałe polskie firmy będą zmuszone do wycofania się z rynku, a w zdecydowanej większości, także, niestety, do zakończenia działalności gospodarczej w tej branży.

Polska Gazeta Transportowa

Pliki do pobrania

Powiększ tekst

Zmniejsz tekst

Wysoki kontrast

Odwrócony kontrast

Resetuj