Studia mają charakter interdyscyplinarny. Program obejmuje zagadnienia z pedagogiki ogólnej oraz terapii pedagogicznej ze szczególnym uwzględnieniem niwelowania trudności, przyczyn i objawów niepowodzeń szkolnych oraz podwyższania samooceny i motywacji. Studia mają na celu wyposażenie studenta w wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, dzięki którym będzie potrafił wspierać rozwój zdolności poznawczych i percepcyjno-motorycznych uczniów oraz zmniejszać ich deficyty rozwojowe. Dotyczy to zwłaszcza dzieci o specyficznych trudnościach w uczeniu się, dla których terapia jest niezbędna do lepszego funkcjonowania w środowisku szkolnym, edukacyjnym i domowo-społecznym.
Absolwent terapii pedagogicznej posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje z zakresu pedagogiki ogólnej, terapii pedagogicznej, arteterapii, jak również psychologii, psychoterapii i wybranych subdyscyplin medycyny (np. psychiatrii, geriatrii i pediatrii) oraz nauk o sztuce. Absolwent jest wyposażony w umiejętności z zakresu różnych form terapii (choreoterapii, muzykoterapii, plastykoterapii, biblioterapii, fototerapii, filmoterapii, teatroterapii itd.). Jest ponadto przygotowany do prowadzenia diagnozy funkcjonowania podopiecznych oraz planowania i prowadzenia zajęć z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi przejawiającymi różnorodne dysfunkcje psychofizyczne i społeczne.
Absolwenci mogą znaleźć zatrudnienie w
- świetlicach środowiskowych,
- świetlicach socjoterapeutycznych,
- warsztatach terapii zajęciowej,
- środowiskowych domach samopomocy, domach pomocy społecznej,
- oddziałach dziennego pobytu,
- oddziałach specjalnych,
- w fundacjach,
- stowarzyszeniach i innych organizacjach pozarządowych,
- coraz częściej także w placówkach szpitalnych.