Jestem z wykształcenia psychologiem, studiowałam psychologię na Uniwersytecie Łódzkim, z którym później współpracowałam przez ponad 20 lat, początkowo jako asystent, a po obronie doktoratu jako adiunkt w Zakładzie Psychologii Społecznej i Badań nad Rodziną. W obszarze moich zainteresowań zawsze była rodzina, czyli osoby dorosłe, młodzież i dzieci oraz ich funkcjonowanie psychospołeczne w różnych środowiskach. Łączyłam i łączę do dziś pracę wykładowcy w Akademii z praktycznym doświadczeniem klinicznym, które zdobywałam stopniowo w różnych miejscach pracy. Początkowo skupiłam się na diagnostyce, korekcji trudnych zachowań oraz zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży oraz modyfikacji relacji w rodzinie, postaw rodzicielskich pracując Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Następnie współpracowałam z fundacją „Równe Szanse” w Łodzi, gdzie w indywidualnym kontakcie miałam szanse pomagać osobom uzależnionym i zagrożonym wykluczeniem społecznym. W związku z tym nie są mi obce problemy uzależnień od środków psychoaktywnych i uzależnień behawioralnych, ich przyczyny, objawy, mechanizmy oraz formy pracy terapeutycznej. Poza tym posiadam doświadczenie w pracy z rodziną w kryzysie, zagrożoną rozpadem relacji i więzi partnerskich oraz z dziećmi, które doświadczają traumy związanej z rozwodem rodziców, które zdobyłam w Opiniodawczym Zespole Sądowych Specjalistów.
Bliskie są mi problemy osób niepełnosprawnych, stąd moja przygoda i możliwość pracy w Domu Dziennego Pobytu dla Młodzieży Niepełnosprawnej. Projekt był realizowany przez stowarzyszenie „JA – TY – MY” z środków UE, co pozwoliło mi wejść w świat osób autystycznych, z zespołem Downa, mózgowym porażeniem dziecięcym, mogłam docenić ich emocjonalność i specyficzne postrzeganie świata bez obłudy i kłamstw. Obecnie pracuję w szkole, gdzie mam okazję na bieżąco mierzyć się z problemami dzieci i młodzieży, na które znacząco wpłynęła sytuacja pandemii, izolacji społecznej, braku kontaktów z rówieśnikami i konfliktów rodzinnych.
Jestem autorką i współautorką wielu publikacji naukowych:
Marat E. (2014). Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym. [W:] I. Janicka, H. Liberska (red.) Psy-chologia rodziny. Wyd. PWN, s. 437-481
Biegańska K., Lubrańska A., Marat E. (2014). Kwestionariusz Predyspozycji Zawodowych – zało-żenia teoretyczne i możliwości diagnostyczne. [W:] I. Janicka, M. Znajmiecka-Sikora (red.). Ro-dzina i kariera. Równoważenie czy konflikt ról? Łódź. Wyd. UŁ
Biegańska K., Lubrańska A., Marat E. (2010). Konstrukcja itemów Kwestionariusza Predyspozycji Zawodowych. [W:] M. Kulesza, E. Kos (red.) Kwestionariusz Predyspozycji Zawodowych-podręcznik. Wyd. UŁ, s. 30-49
Biegańska K., Lubrańska A., Marat E. (2010). Opis pozycji Kwestionariusza Predyspozycji Zawo-dowych po badaniach pilotażowych. [W:] M. Kulesza, E. Kos (red.) Kwestionariusz Predyspozycji Zawodowych-podręcznik. Wyd. UŁ, s. 133-140
Biegańska K., Lubrańska A., Marat E. (2010). Badanie i obliczanie wyników. [W:] M. Kulesza, E. Kos (red.) Kwestionariusz Predyspozycji Zawodowych-podręcznik. Wyd. UŁ, s. 173-246
Biegańska K., Lubrańska A., Marat E. (2010). Kwestionariusz Predyspozycji Zawodowych – Wer-sja do Samobadania. [W:] M. Kulesza, E. Kos (red.) Kwestionariusz Predyspozycji Zawodowych-podręcznik. Wyd. UŁ, s. 247-279
Marat E. (2010). Rozwód i co dalej? Problemy rodzin zrekonstruowanych. [W:] I. Janicka (red.). Rodzice i dzieci w różnych systemach rodzinnych. Wyd. Impuls. Kraków. s. 141-151
Marat E., Rydz S. (2009). Mały ciekawy świata człowiek. Materiały dotyczące rozwoju małego dziecka i zasad postępowania. Wyd. MZŻ w Łodzi. s. 5-40