NOWA SZKOŁA, INNE STANDARDY!
Wybierz uczelnię, która przygotuje Cię na wyzwania rynku pracy i oczekiwania pracodawców. Już w czasie studiów będziesz uczestniczył w realnym życiu firm i pomożesz im w rozwiązywaniu problemów.
Nowoczesny model kształcenia według zaleceń Unii Europejskiej
Wprowadzone przez Unię Europejską standardy edukacyjne, które są realizowane w Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, to wynik innego postrzegania miejsca i roli człowieka, a tym samym studenta w świecie. Student w trakcie nauki ma nabyć kompetencje i umiejętności, a nie być jedynie biernym odbiorcą otaczającego świata.
Europejskie standardy kształcenia charakteryzuje zmiana treści, metod kształcenia oraz roli nauczyciela i ucznia, a także zmodernizowany system nadzoru pedagogicznego oraz aktywna współpraca z otoczeniem.
Treść kształcenia
Według modelu europejskiego, który został wdrożony w Akademii, proces kształcenia ma na celu rozwój umiejętności i kompetencji, a także wiedzy, którą zwykle uzyskuje się, ćwicząc je. Wiedza jest przekazywana poprzez zastosowanie jej w trakcie rozwiązywania problemów, ćwiczeń i projektów. W modelu europejskim uczelnia jest zobowiązana do samodzielnego kształtowania treści i metod kształcenia, tak aby uzyskać założone efekty.
Metody kształcenia
Metody kształcenia z modelu podawczego uległy zmianie na metody aktywne, charakterystyczne dla modelu podmiotowego. Obok wykładów i ćwiczeń szeroko stosowana jest metoda warsztatów i projektów. Metoda warsztatów jest szczególnie pomocna w rozwoju umiejętności personalnych i społecznych, natomiast projekt stosuje się do rozwoju kompetencji. Wykonując projekt, student ćwiczy równocześnie pożądane postawy odpowiedzialności, decyzyjności, sprawczości itp.
Nowa rola studenta i dydaktyka
Europejskie Standardy Edukacyjne, które zostały wdrożone w Akademii, spowodowały że „obudziliśmy się” w nowej szkole. Uczelnia stała się miejscem twórczego rozwoju, w którym dydaktyk jest mentorem i coachem, służącym wsparciem i gotowym do współpracy ze studentem na zasadzie partnerstwa i kooperacji. Student przyjmuje aktywną postawę w procesie uczenia się: jest odpowiedzialny za jakość procesu edukacyjnego i efektów, jakie uzyskuje, samodzielnie organizuje swoją pracę i formułuje projekty. Dzięki temu zdobywa kompetencje i ma możliwość wykorzystania wiedzy, ćwicząc rozwiązywanie realnych problemów na rzecz firm i innych instytucji.
Nadzór nad procesem kształcenia
Nadzór nad procesem kształcenia został przekształcony z kontroli treści na nadzór nad systemem zapewnienia jakości. Uczelnia samodzielnie przeprowadza proces ewaluacji i oceny swoich dokonań, natomiast instytucja zewnętrzna jedynie monitoruje ten proces. Wieloletnie doświadczenie Akademii w prowadzeniu audytów wewnętrznych jest pozytywnie oceniane przez Polską Komisję Akredytacyjną, co gwarantuje wysoką ich jakość.
Współpraca z otoczeniem
Uczelnia nawiązuje współpracę z instytucjami i firmami zewnętrznymi, aby student mógł rozwiązywać faktycznie pojawiające się w nich problemy. Rozwiązywanie problemów z życia gospodarczego i administracyjnego gwarantuje z jednej strony nabycie przez studenta umiejętności zmagania się z realnymi problemami, a z drugiej przygotowuje go do stawienia czoła rynku pracy.
Według Europejskich Standardów Edukacyjnych uczelnia zobowiązana jest przygotować ucznia i studenta do pokonywania trudności, które napotka zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Absolwent naszej uczelni potrafi więc wykonywać projekty, począwszy od etapu projektowania, a skończywszy na realizacji zadania i uzyskaniu efektów wyższych niż standardowe.
Kształcenie treściowe | Kształcenie podmiotowe w AHE |
---|---|
Dominują wykłady i zajęcia teoretyczne |
|
Niewystarczająca ilość zajęć praktycznych |
|
Podstawowym efektem kształcenia jest przyswajanie i pamiętanie wiedzy |
|
Uczenie szablonowych rozwiązań i przygotowanie do zachowań zgodnych z powszechnie obowiązującym schematem |
|
Przymus uczestnictwa i „wkuwanie” na pamięć |
|
Model kształcenia treściowego kładzie nacisk na zapamiętywanie jak największej ilości wiedzy. Student rozbudowuje wiedzę na każdym poziomie edukacji.
W wyniku kształcenia podmiotowego student wzbogaca kompetencje osobowościowe.
Wiedzę zdobywa jako skutek realizacji projektów: rozwiązywania problemów i wykorzystania wiedzy w praktyce.
Absolwent kształcenia treściowego opanowuje i magazynuje wiedzę. Absolwent kształcenia podmiotowego potrafi rozwiązywać problemy, działać strategicznie i sięgać po najnowocześniejsze zdobycze nauki. Można się spodziewać, że absolwent kształcenia kompetencyjnego wygrywa na rynku pracy z absolwentem kształcenia treściowego. Badania naukowe w tym zakresie potwierdzają wyżej wymieniony wniosek.
Student w modelu podmiotowym nie potrzebuje pamiętać takiej ilości wiedzy, jak student w modelu treściowym, gdyż potrafi korzystać z narzędzi internetowych i sięgać po nowoczesne rozwiązania naukowe potrzebne do rozwiązania konkretnego problemu.