Studenci Pedagogiki pod czujnym okiem dr Andrzeja Zbonikowskiego realizowali w ramach przedmiotu „Współczesne problemy psychologii” projekt o nazwie AKTYWNY SENIOR TO SZCZĘŚLIWY SENIOR.
Celem projektu było sprawdzenie, czy potoczny wizerunek osoby starszej jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Starość pojmowana jako okres smutny, naznaczony chorobami, związany z wykluczeniem i wyłączeniem poza margines społeczeństwa jest popularnym i niejednokrotnie prawdziwym skojarzeniem. Jednak nie jest to obraz zupełny.
Senior, którego jedyną rozrywką jest śledzenie losów bohaterów seriali, a jego zainteresowania koncentrują się jedynie wokół programu telewizyjnego i problemów sąsiadów, jest stereotypem stworzonym prawdopodobnie przez ludzi młodych. Ograniczenie pozadomowych aktywności wynika niejednokrotnie z wtłoczenia osób starszych w taki schemat zachowania.
Studenci podjęli próbę zaktywizowania seniorów i ustalenia przyczyn, dla których rezygnują oni z aktywności. Chcieli także ustalić, czy seniorzy zauważają pozytywne efekty uczestnictwa w zaproponowanych im zajęciach. Problemy główne, jakie zostały sformułowane objęły wskazane wyżej zagadnienia. Dużym sukcesem całego przedsięwzięcia okazało się to, że po zakończeniu projektu dwie grupy działają nadal aktywizując seniorów.
W ramach projektu AKTYWNY SENIOR TO SZCZĘŚLIWY SENIOR uczestniczy mogli wziąć udział w warsztatach fotograficznych, które miały na celu pobudzenie starszych ludzi do działania oraz rozbudzenie w nich dawnych zainteresowań.
W programie znalazły się takie zagadnienia, jak:
• wymiana doświadczeń fotograficznych
• skanowanie starych klisz i papierowych zdjęć, żeby utrwalić stare fotografie
• nauka obsługi aparatu cyfrowego
• praca w plenerze z aparatem
• wystawa prac uczestników na zakończenie warsztatów.
W sumie odbyło się pięć trzygodzinnych spotkań na których realizowane były założone cele warsztatów.